Obrazy wylewane – pouring – pierwsze kroki

Pouring (en. pour = lać, wylać) czyli wylewanie jest obecnie bardzo popularną metodą tworzenia abstrakcji. Obrazy powstają w wyniku mieszania odpowiednio przygotowanych farb wylewanych bezpośrednio na podobrazie albo inną płaszczyznę. Pigmenty mieszając się tworzą niesamowite, psychodeliczne wzory.

W tym wpisie podzielę się z Wami moimi pierwszymi doświadczenia z tą techniką.

Co jest potrzebne?

Poniższa lista dotyczy obrazów z tzw. oczkami albo komórkami, które powstają dzięki dodatkowi silikonu. Wtedy też potrzebne jest źródło ciepła do wydobycia i rozbicia pęcherzyków. Może być to palnik na butlę gazową lub opalarka.

Materiały malarskie:

  • farby akrylowe (o dobrej pigmentacji),
  • podobrazie,
  • medium do pouringu lub jako zamienniki: Floetrol, albo kleje: PVA, klej wikolowy (stolarski) rozcieńczone wodą,
  • olej silikonowy,

Pozostałe materiały pomocnicze:

  • kubki plastikowe,
  • patyczki drewniane,
  • pinezki do tablicy korkowej,
  • folia, papier do zabezpieczenia stołu.

Pinezki wbite od spodu podobrazia ułatwiają jego chwytanie, swobodne ociekanie farby i wysychanie nienaruszonych krawędzi obrazu.

Medium do pouringu

Żeby uzyskać odpowiednią, lejącą się konsystencję farb potrzebne będzie tzw. medium do pouringu. Preparat nie tylko rozcieńcza farbę i zmniejsza jej zużycie. Po zaschnięciu obrazu trzyma wszystko na miejscu.

Medium można wykonać samodzielnie np. z kleju wikolowego, który trzeba trochę rozcieńczyć wodą. O takich eksperymentach napiszę następnym razem.

Oczywiście można też kupić gotowe medium w sklepach plastycznych i internetowych. Na rynku znajdziecie spory wybór takich preparatów. Najłatwiej dostać je w internetowych sklepach plastycznych np.

Znajdziecie je także na Allegro.

Po co ten silikon?

Dodatek silikonu do farb jest odpowiedzialny za tworzenie się pięknych, wielobarwnych komórek. To właśnie jego zachowanie w wodnym środowisku farb akrylowych powoduje że obraz w zasadzie maluje się sam.

Silikon z marszu można dostać na stoisku z akcesoriami samochodowymi lub rowerowymi. Znajdziecie do także w drogeriach – jest głównie w odżywkach lub olejkach do włosów. Szukajcie tych, które w składzie mają Dimetikon.

Obecnie można kupić już silikon dedykowany do pouringu. Lista przykładowych sklepów jest ta sama co przy medium (zerknijcie piętro wyżej).

Przygotowanie mieszanki do wylewania

Farby akrylowe są zbyt gęste, aby można je było samodzielnie stosować w tej technice. Trzeba przygotować płynną mieszankę, która ładnie rozleje się po płótnie. To dla mnie najtrudniejsza część przygotowań, ponieważ przepisów w sieci na proporcje farba: medium: woda znajdziecie bardzo wiele. Prawda jest taka, że każda marka farb i medium wymagają innego dodatku medium i wody. Tu właśnie poległam, co zaraz zobaczycie.

Moja mieszanka to farba 50 g + medium 50 g + woda 20 g + silicon 5 kropli. Wodę dodawałam po trochu aż do uzyskania lejącej konsystencji. Jednak ostatecznie jej dodatek okazał się za duży. Sądzę, że w przypadku tego zestawu farb i medium od Renesans należało w ogóle zrezygnować z dodatku wody lub obniżyć dodatek medium. W następnym rozdziale opiszę moje wnioski.

Każdy z 4 kolorów farb wymieszałam z dodatkami w oddzielnym kubki.

Do nowego kubka wlałam warstwami, po ściance trochę (1/4) farby białej, na to turkusową, potem ochrę i na końcu ultramaryna zielona. Następnie powtórzyłam przelewanie kolejnych warstw kolorów w tej samej kolejności aż do napełnienia kubka.

Technika wylewania obrazu – Flip cup

Technik wylewania i rozprowadzania farb jest ogrom. W tym wpisie wykorzystam jedną z najpopularniejszych metod: wylewanie z kubka tzw. flip cup.

Podobrazie położyłam do kubku przygotowanym w poprzednim rozdziale.

Następnie całość obróciłam, tak że podobrazie znalazło się na spodzie.

Delikatnie podniosłam kubek i farba się rozlała. Na zdjęciu poniżej zauważycie piękne komórki. Niestety ich żywot był krótki.

Myślę, że mieszanka była zbyt rzadka (za dużo wody) i komórki zaczęły się rozpływać i zlewać.

Aby pokryć rogi obrazu, lekko uniosłam jego brzeg i pozwoliłam mieszance spłynąć.

Za pomocą opalarki ogrzałam powierzchnię akrylu. Dzięki temu pokazało się kilka nowych, małych komórek.

Moja mała galaktyka

To moje pierwsze kroki w technice pouringu. Jak widzicie, przede mną jeszcze sporo ćwiczeń i eksperymentów, które pozwolą mi lepiej poznać materiały i przewidzieć ich zachowanie w trakcie wylewania. Oznacza to, że mam przed sobą cały ogrom zabawy. Czeka na mnie nieskończona ilość nowych galaktyk, a każda inna.

Całusy 😉

18 Replies to “Obrazy wylewane – pouring – pierwsze kroki”

  1. Pięknie

    1. Jeśli to Pani pierwszy obraz w tej technice, to gratuluję – jest bardzo ładny. Mój wygląda jak totalny bohomaz. Komórki prawie się nie pojawiły. Myślę, że miałam za gęste farby.

      1. Bardzo dziękuję. Ta technika wydaje się bardzo prosta, ale szybko okazuje się że wymaga sporo wiedzy odnośnie preparatów i doświadczenia. Nie ma się co poddawać. Trenujemy dalej 🙂

      2. U mnie nie tworzą się komórki. Zrobiłam obraz techniką wylewania kubków i dużo kolorów się zlało. Jak na razie porażka 🙂 Może będzie lepiej.

  2. Hej. Bardzo ładnie Ci to wszystko wyszło. A jaki rozmiar podobrazia był użyty do tego?

  3. Pani Justyno.
    Zaczynam zabawę z ta techniką, jestem zachwycony tymi efektami.
    Tak na początek do treningu i prób jako medium kupiłem klej Wikol.
    Kupiłem również medium które jest o konsystencji rzadkiej śmietany półprzezroczysty oraz Floetrol.
    Ale mam problem. Do kubeczka wlewam wikol, a następnie wciskam farbę. Niestety podczas mieszania farba się waży. Nie ma tego problemu z Floetrolem. Co robię źle. Proszę o pomoc.
    Paweł.

    1. Myślę, że nie popełnia Pan żadnego błędu. Z wielu filmów i polskich i anglojęzycznych wynika, że różne farby i media mogą wpływać na siebie w różny sposób. Sprawdziłabym czy wikol daje podobny efekt z inną marką farb. Można też popytać jakie efekty uzyskują inne osoby mieszając z wikolem tę samą markę farb co Pan. Polecam na grupę na fejsbuku np.: Wylewane Obrazy Polska – Pouring and Fluid Art PL. Polecam też kanał (po polsku) na Youtube Psychedelic works by Wer Kat: https://www.youtube.com/channel/UCKB5GyT6rN_XU0PHjwBAW3Q/featured.

    2. A może wystarczy zmienić kolejność, a wikol rozcieńczyć odrobiną wody

  4. Przed wylaniem farb trzeba zagruntować czymś płótno lub tekturę?

    1. Najlepiej nałożyć grunt/ primer akrylowy: tzw. gesso.

  5. Dzień dobry 🙂
    Przymierzam się do tworzenia abstrakcji na szkle. Moje pytanie dotyczy kwestii, czy tak pięknie opisaną i zobrazowaną technikę mogę zastosować właśnie na szkle?
    kama

    1. Niestety nie mam doświadczenia w pracy ze szkłem. Podejrzewam że po pomalowaniu szkła gesso bez problemu można nałożyć abstrakcję w tej technice.

  6. Czy zwykły silikon przezroczysty też się nada do tej techniki?

    1. Myślę, że tak.

  7. Cześć.W angielskojęzycznym filiku babka rozlewa farby i tworzy kwiat suszarką ale do kosmetyki używa też takiego urządzenia z wąską rurką, które działa na zasadzie jak suszarka bo też rozdmuchuje, ale wąskim pasmem. Kto wie jak to się nazywa?

  8. Jeśli „rurka” jest cienka jak słomka to prawdopodobnie to jest produkt do usuwania kurzu pod ciśnieniem (używa się np. do klawiatury).

  9. Jestem zachwycona tym co robisz, masz fantastyczne pomysły, mam ochotę wypróbować pouringu, napisz proszę przy tej ilości farb które wykorzystałaś, jakie duże płótno kupić, aby gotowej mieszanki farb wystarczyło. Z góry dziękuję za odpowiedź.

  10. Piękne wzory.Cudowne.Gratuluję. Robię pierwsze kroki w puringu,no i poległam na komórkach.Nie pokazują się.Nie wiem,co robię nie tak.Trochę jestem zawiedziona,ale będę próbować dalej metodą prób i błędów.

Dodaj komentarz